Rondje 3: Middelburg en het werk van kunstenaar Liesbeth Labeur

10 februari 2022

Voor het derde rondje om de kerk ben ik in Middelburg terecht gekomen. In het atelier van Liesbeth Labeur (1975). De Zeeuwse kunstenaar groeide op in de reformatorische zuil, werd gedoopt in de gereformeerde gemeente Middelburg-Zuid en verhuisde toen ze een jaar oud was  met haar ouders naar Curaçao. Na tien jaar keerde het gezin terug naar Middelburg. Tussendoor studeerde Liesbeth aan de Sint Joost Academie in Breda, maar Zeeland bleek toch de plek om te wonen en werken.

In haar werk speelt haar reformatorische achtergrond een belangrijke rol. “Ik denk dat ik mijn verleden gebruik om het leven beter te begrijpen. Het is ook logisch dat mijn reformatorische jeugd zo’n grote rol speelt. Hoeveel psalmversjes heb ik niet uit mijn hoofd geleerd? Ik was altijd heel serieus, heb nooit tegen de kerk aangeschopt. Als ik bad, geloofde ik dat God me kon horen. Ik heb een heel duidelijk beeld van mijn binnenkamer: een hoog vertrek met grijze, betonnen muren waar het schemerduister is. Er staat verder niets en het is er stil. Heel hoog rechts bovenin is een klein raampje.”

In haar artistieke praktijk staan Babylonische beeldverwarring en piëtistisch vormgebruik centraal. Haar werk is in veel musea in het land te zien en was onder andere onderdeel van Bij ons in de Biblebelt – thema/groepstentoonstelling in Museum Catharijneconvent, Utrecht.

Rondje om de kerk in Middelburg, een aanzet:
Vanaf het station Middelburg loopt het ommetje van rond de 10-15 km langs plekken in en rond de stad die gekoppeld zijn aan de werken van Liesbeth. Zo zal ds. Smytegelt (#Smytegelt (1665-1739) #eenigetroost) een aantal keer langskomen. De man en mythe die veel in haar huidige werk terugkomt.

Wie is Smytegelt:
De Slavernij en kaapvaart waren in de tijd van Smytegelt belangrijke inkomstenbronnen voor kooplieden uit Middelburg en Vlissingen. Smytegelt verwierp deze handel en noemde slavernij een grove en verschrikkelijke zonde. Het maakte hem niet geliefd bij de rijke handelaren en regenten uit Middelburg. Die zochten hun toevlucht bij ambtsbroeders van Smytegelt die hun economische activiteiten minder scherp veroordeelden.

Maar ook andere werken in relatie tot de reformatorische kerk komen aan bod, zoals:
– Installatie over De brede en de smalle weg
– Kleine interactieve installatie over schietgebedjes
– Nachthutje in de komkommerhof, installatie in de Vleeshal in Middelburg
– Op de knieën voor slavernijverleden